Jak wybrać dobrą agencję SEO?

Posted on

Prawie każdy przedsiębiorca zdaje sobie już sprawę z tego, jak ważny jest sprawny marketing internetowy – i to niezależnie od skali działania i reprezentowanej branży. W Polsce funkcjonują setki agencji marketingowych, których specjalnością jest pozycjonowanie. Jak spośród nich wybrać taką, która rzeczywiście może zapewnić przedsiębiorcy dobrą widoczność w wyszukiwarce Google?

Dobra agencja SEO – czyli jaka?

Każda agencja pozycjonerska w swoich materiałach reklamowych zapewnia, że jest w stanie przynieść przedsiębiorcy szybkie i trwałe rezultaty. Jednak co może świadczyć o tym, że te obietnice mają pokrycie w rzeczywistości? Bardzo wiele o przyszłej współpracy z agencją mówi kontakt z jej personelem. Dobra agencja SEO – seodot.pl stawia przede wszystkim na indywidualne podejście do klienta, nie jest „fabryką” linków przychodzących, a manufakturą skupiającą się na najdrobniejszych detalach. To bardzo ważne, ponieważ każda branża jest inna, wymaga więc spersonalizowanej strategii marketingowej. Co więcej, każda strona to osobna historia – nie tylko samej domeny, ale również prowadzących do niej linków.

Renomowana agencja SEO zna wartość swojej pracy, dlatego nie ucieka się do nieetycznych metod pozyskiwania i zatrzymywania przy sobie klienta

Działania, które przyniosą optymalne rezultaty w przypadku witryny X, niekoniecznie przełożą się na efekty dla witryny Y. Doświadczony pozycjoner to rozumie, dlatego nie obiecuje klientowi, że dana fraza kluczowa osiągnie TOP3 w ciągu kilku tygodni, gdy po audycie wyraźnie widać, że jej konkurencyjność jest bardzo wysoka. Pozycjonowanie nie jest jednorazową usługą, ma charakter długofalowej współpracy – aby ta współpraca układała się jak najlepiej, agencja SEO musi zdobyć zaufanie klienta. A jak inaczej je sobie zaskarbić, jeśli nie poprzez rzetelne informowanie zleceniodawcy o planowanym przebiegu prac na jego stronie i spodziewanych efektach?

Audyt SEO – absolutna podstawa

Jak zostało wcześniej wspomniane, skuteczne SEO wymaga spersonalizowanego podejścia. Wyraża się to m.in. poprzez poprzedzenie pozycjonowania strony profesjonalnym audytem. To właśnie w jego trakcie agencja SEO jest w stanie dogłębnie zapoznać się z charakterem strony klienta, występującymi na niej problemami, a także konkurencyjnością branży i działaniami podobnych firm z danego sektora. Bez tej wiedzy trudno byłoby zaplanować skuteczną strategię SEO. Gdy więc agencja już na wstępie proponuje klientowi kompleksowy audyt, jest to dobry znak. Świadczy o tym, że firma poważnie podchodzi do swojej pracy i dokonuje wyceny usług w oparciu o obiektywne kryteria.

Na audyt SEO składają się m.in.:

  • analiza kodu źródłowego, meta tagów, adresów URL
  • ocena tekstów publikowanych na stronie pod kątem ich atrakcyjności i unikalności
  • analiza linkowania wewnętrznego oraz linków przychodzących
  • przegląd słów kluczowych, konkurencyjności fraz
  • audyt ruchu organicznego, sprawdzenie widoczności strony w wyszukiwarce.

Każda agencja pozycjonerska w swoich materiałach reklamowych zapewnia, że jest w stanie przynieść przedsiębiorcy szybkie i trwałe rezultaty

Umowa z agencją SEO – na co uważać?

Renomowana agencja SEO zna wartość swojej pracy, dlatego nie ucieka się do nieetycznych metod pozyskiwania i zatrzymywania przy sobie klienta. Przed nawiązaniem współpracy warto poprosić o wzór umowy do wglądu i zapoznać się z nią w celu zweryfikowania, czy wszystkie jej elementy są zrozumiałe. Jeśli którykolwiek punkt umowy wzbudza wątpliwości, warto poprosić o jego doprecyzowanie. Na co zwrócić szczególną uwagę w umowie? Przede wszystkim istotne będą:

  • określenie sposobu rozliczania się z agencją (np. w oparciu o efekty lub w abonamencie)
  • obowiązujący okres wypowiedzenia umowy (oraz obecność w umowie ewentualnych kar za wcześniejsze zerwanie współpracy)
  • sposób i częstotliwość raportowania efektów.

Warto nadmienić, że wielkość agencji nie świadczy wcale o jej profesjonalizmie lub jego braku. Istnieje wiele agencji pracujących w małych zespołach, które doskonale radzą sobie z pozycjonowaniem stron firmowych reprezentujących najbardziej konkurencyjne branże. Istnieją też duże podmioty, które mają opinię typowych fabryk i są nastawione na masowe pozyskiwanie klientów. Nie warto więc sugerować się tym, ilu pozycjonerów zatrudnia firma, a jedynie tym, do czego się zobowiązuje, podejmując się pozycjonowania strony klienta.